درس امروز : شیمی !!!

انجام یک واکنش

همیشه درس هایم را که می خوانم جمع بندی می کنم. حالا وقت جمع بندی است. من کلا از حرف های معلم و جزوه ها و کتاب تست و خود کتاب درسی فهمیده ام که در انجام یک واکنش خیلی چیزها موثرند. وقتی می خواهد یک واکنش اساسی انجام شود به نظر من ماهیت واکنش دهنده ها مهم است. باید واکنش دهنده ها فعال باشند. آدم بخواهد گازهای نجیب را انتخاب کند تا صد سال دیگر هم واکنش انجام نمی شود. اما خیلی نظرهای دیگر هم هست.عده ای که همان اول کار انرژی فعال سازی واکنش را فراهم کردند و خودشان حالا معلوم نیست چه وضعی دارند.
یک عده که مانده اند می گویند باید به خود به خودی بودن یا نبودن واکنش فکر کرد. ما که سرمان توی حساب و کتاب این انرژی آزاد گیبس نمی شود اما آنها عقیده دارند که با کاهش آنتالپی یعنی همان کاهش سطح انرژی و افزایش آنتروپی یعنی همان افزایش بی نظمی ؛ واکنش خود به خودی انجام می شود. یعنی باید از خود مایه گذاشت ؛ انرژی داد و ساختارها را شکست تا فرایند خود به خودی انجام شود. گروهی هم که عقاید کاتالیستی دارند. یعنی می خواهند یک طوری وارد واکنش شوند و در این واکنش مشارکت کنند , به واکنش سرعت بدهند اما خودشان مصرف نشوند و در آخر واکنش صحیح و سالم باقی بمانند. یک عده هم که می شوند واکنش دهنده های تماشاچی و منتظر می نشینند تا عواملی مثل دما و فشار و سطح تماس , خودشان کار خودشان را بکنند. اما در هر صورت من فکر می کنم همه این عوامل باید دست به دست هم بدهند وبه صحنه بیایند. این طور غلظت واکنش دهنده ها زیاد می شود و وقتی که غلظت واکنش دهنده ها زیاد باشد واکنش فوری انجام می شود.
در این وسط طرف مقابل ما یک عده ای اند که هر کدام در یک نقش می خواهند مانع انجام این واکنش شوند. اما نباید گولشان را خورد اینها همه ایزومر اند. یعنی جنس و جلبشان یکی است , فقط فرمول ساختاریشان فرق می کند.
جمع بندی کاملی شد. هر سوالی از این بیاید جواب می دهم. یک نمره خوب روی شاخم است! ...

یار سبز
برچسب ها:

0 نظر

» لطفا در نظرات خود از الفاظ رکیک استفاده نکنید
» لطفا نظرات خود را به زبان فارسی تایپ کنید